Att bygga förtroenden

Min upplevelse

Fick idag räkningen för ett trädgårdsarbete utfört av en trädgårdsfirma i Stockholm. Jag var lite sur redan från början för att det var ett högt pris på offerten och det visade sig ta väldigt kort tid att genomföra när det var fastpris som gällde. Ännu surare blev jag då på fakturan fanns priset på den ursprungliga offerten plus moms. Nu är det så att praxis är att alla prisuppgifter till en privatperson ska vara inklusive moms. Bestämde mig muttrande att aldrig mer anlita en svensk hantverkare som gör ett halvbra jobb till ett heltokigt pris. Konstaterar att det är så stor efterfrågan på hantverkstjänster i Stockholmsområdet att man inte behöver bry sig om en kund blir nöjd eller ej. Mitt förtroende för hantverkaren och för den butik som rekommenderade honom är mycket lågt och jag vill aldrig göra samma sak igen. Nästa gång försöker jag nog med en hårt arbetande men billigare resurs från Baltikum eller Polen.  Det absurda i situationen slog mig då grannen några hus bort som själv är byggare anlitade ett gäng från Estland för att renovera sitt eget hus. Inte ens inom samma bransch stöder man alltså varandra.

Kopplingen till vår egen bransch

Det är inte alltid den vi anställer eller anlitar som konsult vet vad de gör. Ofta har jag rÃ¥kat ut för inhyrda konsulter som gett sig ut för att vara nÃ¥got annat än de är – speciellt inom test. Juniorkonsulter säljs in som specialister, gamlingar med sen länge slocknad gnista och intresse av att lära sig nÃ¥got nytt säljs som ”Konsult med gedigen erfarenhet”. Jag ser köparna sucka och betala – bara för att det inte finns nÃ¥got annat att fÃ¥ tag pÃ¥. Och med det bristande intresse för IT-utbildningar som finns lär det inte bli bättre. Men finns det dÃ¥ inte nÃ¥n i Polen eller Estland som kan göra ett lika bra jobb för halva priset…jooo. Outsourcing smyger sig pÃ¥, flera större företag tittar utanför landets gränser. Baltiska företag flyttar till Sverige. Det värsta av allt är att jag ibland kan känna att vi förtjänar det. Vi har blivit för bortskämda och tror att hög lön och lÃ¥g prestation kan hÃ¥lla för evigt.

Slutsatsen då

Jag tror vi fÃ¥r passa oss även inom IT-branschen om vi ska kunna behÃ¥lla vÃ¥ra fina jobb och bra löner. Det är oss själva det hänger pÃ¥. Jag anlitar hellre en person i Sverige för lite mer pengar om jag vet att kvaliten är som en Volvo. Men blir jag besviken för ofta sÃ¥ tappar jag mina ideal. Jag har en egen karriärplan, i den ingÃ¥r egen utbildning VARJE Ã…R. det räcker inte med en dÃ¥lig kurs som snabbt glöms bort. Testare – du har en lysande karriär framför dig – men bara om du själv är villig att satsa pÃ¥ den! Annars kommer Andrus frÃ¥n Tallinn att ta din plats (jobbade i et projekt i Estland en gÃ¥ng och alla deltagare hette Andrus och var bÃ¥de trevliga och duktiga)  Kom ihÃ¥g att en nöjd kund kontaktar dig igen.

Posted on 21 augusti, 2006 in Uncategorized

Share the Story

About the Author

Back to Top