Gå till innehåll

Att bygga förtroenden

Min upplevelse

Fick idag räkningen för ett trädgårdsarbete utfört av en trädgårdsfirma i Stockholm. Jag var lite sur redan från början för att det var ett högt pris på offerten och det visade sig ta väldigt kort tid att genomföra när det var fastpris som gällde. Ännu surare blev jag då på fakturan fanns priset på den ursprungliga offerten plus moms. Nu är det så att praxis är att alla prisuppgifter till en privatperson ska vara inklusive moms. Bestämde mig muttrande att aldrig mer anlita en svensk hantverkare som gör ett halvbra jobb till ett heltokigt pris. Konstaterar att det är så stor efterfrågan på hantverkstjänster i Stockholmsområdet att man inte behöver bry sig om en kund blir nöjd eller ej. Mitt förtroende för hantverkaren och för den butik som rekommenderade honom är mycket lågt och jag vill aldrig göra samma sak igen. Nästa gång försöker jag nog med en hårt arbetande men billigare resurs från Baltikum eller Polen.  Det absurda i situationen slog mig då grannen några hus bort som själv är byggare anlitade ett gäng från Estland för att renovera sitt eget hus. Inte ens inom samma bransch stöder man alltså varandra.

Kopplingen till vår egen bransch

Det är inte alltid den vi anställer eller anlitar som konsult vet vad de gör. Ofta har jag råkat ut för inhyrda konsulter som gett sig ut för att vara något annat än de är - speciellt inom test. Juniorkonsulter säljs in som specialister, gamlingar med sen länge slocknad gnista och intresse av att lära sig något nytt säljs som "Konsult med gedigen erfarenhet". Jag ser köparna sucka och betala - bara för att det inte finns något annat att få tag på. Och med det bristande intresse för IT-utbildningar som finns lär det inte bli bättre. Men finns det då inte nån i Polen eller Estland som kan göra ett lika bra jobb för halva priset...jooo. Outsourcing smyger sig på, flera större företag tittar utanför landets gränser. Baltiska företag flyttar till Sverige. Det värsta av allt är att jag ibland kan känna att vi förtjänar det. Vi har blivit för bortskämda och tror att hög lön och låg prestation kan hålla för evigt.

Slutsatsen då

Jag tror vi får passa oss även inom IT-branschen om vi ska kunna behålla våra fina jobb och bra löner. Det är oss själva det hänger på. Jag anlitar hellre en person i Sverige för lite mer pengar om jag vet att kvaliten är som en Volvo. Men blir jag besviken för ofta så tappar jag mina ideal. Jag har en egen karriärplan, i den ingår egen utbildning VARJE ÅR. det räcker inte med en dålig kurs som snabbt glöms bort. Testare - du har en lysande karriär framför dig - men bara om du själv är villig att satsa på den! Annars kommer Andrus från Tallinn att ta din plats (jobbade i et projekt i Estland en gång och alla deltagare hette Andrus och var både trevliga och duktiga)  Kom ihåg att en nöjd kund kontaktar dig igen.