Effektstyrning av IT

Jag lyssnade på Michael Carlsson berätta om effektstyrning av IT på förra SAST-mötet. Kände att jag satt och nickade hela tiden, visst är det så här det borde vara. Jag skaffade snabbt boken av Ottersten och Malic som jag nu har läst. En recension finns under sidan lästips.

Boken är i samma anda som Otterstens Användbarhet i praktiken och betonar vikten av interaktionsdesign och användbarhetstester. Men denna gång tar vi ytterligare ett kliv uppåt och funderar på vad är det egentligen vi vill uppnå. Effektstyrning handlar just om att uppnå vissa effekter med arbetet och detta kan ibland, men inte alltid, betyda att vi ska utveckla programvara.

I onsdagens Computer Sweden fanns en krönika skriven av en person som vartit med och testat ett antal nya smarta mobiltelefoner. De som testade var högskoleutbildade, jobbade dagligen med teknik och ändÃ¥ lyckades de inte, eller hade mycket svÃ¥rt, att göra de inställningar som krävdes för at fÃ¥ allt att fungera. Hans slutsats var att konstruktören hatade användarna. Det var ett starkt uttryck men jag förstÃ¥r honom sÃ¥ väl. Jag har själv försökt fÃ¥ tag i en sÃ¥ enkel mobiltelefon som möjligt eftersom jag bara vill ringa och SMSa. Denna önskan har växt sig starkare efter ett antal misslyckade inköp av IPAQ PDA och QTEK smartphone. Tanken bakom multifunktionerna är god men resultatet är beklagligt. Förutom det faktum att mÃ¥nga av ingredienserna är av ganska usel kvalitet – ex. MP3-spelare, kamera – sÃ¥ har jag fÃ¥tt adressboken raderad, kalendern nollställd av synkprogramet ett flertal gÃ¥nger (här lÃ¥g problemet ofta på datorsidan) och till slut totalt batterihaveri som gjorde det omöjligt att ens starta underverket. Nu har jag skaffat en Nokia 5140 bara för att den är robust och relativt enkel. Trots detta envisas de med att stoppa in en kamera, vattenpass, kompass, decibelmätare bara för att det är fysiskt möjligt! I min värld ökar det risken för att nÃ¥got ska gÃ¥ sönder. Jag som tidigare hyllat det enkla snabba gränssnittet i tidiga modeller tvingas nu stÃ¥ ut med ett tillkrÃ¥nglade grafiska extravaganser som försämrar användbarheten. Jag tycker att den nya modellen har sämre användbarhet. Styrpilen upÃ¥t är mycket svÃ¥r att komma Ã¥t – blir ofta att jag trycker pÃ¥ mittenknappen istället. Jag med mina smala akademikerfingrar kan inte träffa rätt pÃ¥ ”hantverkartelefonen” som är stöt- och fuktsäker! Har förgäves förökt fÃ¥ bort bakgrunden dÃ¥ jag bläddrar i telefonlistan dÃ¥ den ursprungliga gjorde det svÃ¥rt att läsa texten! Nu har jag lyckats hitta en ljus bakgrund som bara stör litegrann.

Vi ska tänka på att mobiltelefonbranschen tillhör de som (enligt uppgift) satsar mest på interaktionsdesign och användbarhet. Hur tänker de då? Har de använt effektstyrning? Litar de på att kunderna köper nya modeller med häftiga funktioner för att kunna skryta med att de ha en dyr modell eller vill de att vi ska kuna använda dem?

En parallell jag brukar dra är digital-TV. Det tål att tjatas om. En box per TV och en extra för videon? Nu säljs boxar där man kan koppla in flera mottagare i samma box som nån sorts högteknologisk specialvariant. Suck!

Köp och läs Effektstyrning av IT, Användbarhet i praktiken, The inmates are running the Asylum. Diskutera med era kollegor, vi måste komma upp på banan igen! 

Posted on 23 februari, 2007 in Testing

Share the Story

About the Author

Back to Top