Pass or Fail vs. Problem or No Problem

Häromdagen besökte jag folktandvården. Ni vet de som inte borrar i onödan för att kunna köpa mer prylar som privattandläkarna gör. Pengar per hål – ungeför som att ge extra betalt om testarna hittar (registrerar) fler felrapporter. Det blir nog en hel del extra borrande hos många privatister.

Men det var inte det vi ska prata om nu utan det datasystem som man köpt in. Det har ju stått en hel del i tidningarna om misslyckade system hos folktandvården och hos försäkringskassan så jag tänkte undersöka det närmare när jag var på plats.

Först frågade jag min trevlige tandläkare Aramis hur systemet fungerade när han satt och försökte lägga in dagens behandling. Han suckade och sa att det var rätt krångligt och fortsatte välja fyrsiffriga behandlingskoder så att tabellen skulle bli komplett. Det blev många klick men till slut var han klar. Tack för mig och iväg till kassan. Å fyra tandbortar til barnen och fluor till pappa. Vänta lite sa receptionisten, jag måste fråga hur jag ska lägga in det extra. Enkelt sa hennes kollega, först så summerar du ihop det han ska ha på miniräknaren här, priset på varje sak står i papperslistan här, sen kollar du den andra listan för att få priset du ska lägga in i datorn (utan moms?), sen lägger du in en ny post på patienten. Till sist så tittar du på summan och skrive in den manuellt på betalterminalen så får kunden betala med sitt kort. Hmmm, är det jobbigt att jobba söndag frågar jag. Nej men systemet gör mig trött svarar hon.

Här ser vi åter ett exempel på att funktioner finns där men användaren glöms bort. Kanske har vi prickat av kraven i en lista, sett till att spårbarheten finns där, lagt upp testfall i ett verktyg och sett till att alla tester är godkända. Men var gör det när användaren är missnöjd! Det är dags att gå från diskussionerna om ett testfall är godkänd eller inte Pass or Fail till ett mer mänskligt perspektiv där vi funderar på om det sätt systemet fungerar eller inte fungerar bli ett problem för någon användare. Om det är ett problem så bör vi se till att åtgärda det. Det kan verka som en filosofisk fråga men visar på ett helt nytt sätt att se saker. Att pricka av testade krav i en lista eller räkna testfall är mer en terapeutisk verksamhet.Att vi bara kan och ska testa det som uttryckligen står i kraven är en inställning vi bör ta oss ifrån snarast. Visst måste vi använda de klassiska teknikerna för testdesign men glömmer vi bort användarna så är vi rökta.

Posted on 20 januari, 2009 in Method, Test Design, Testing

Share the Story

About the Author

Back to Top