Gå till innehåll

Scenariobaserade användbarhetstester i orkanens spår

Jaha, så ska jag ut och flyga i orkanens skugga. Då kraftiga vindar hade utlovats i Skåne bestämde jag mig för att kolla avgången 10.40 till Malmö innan jag tog mig till flygplatsen. Går man in på luftfartsverkets hemsida finns det en länk till flygplatserna och aktuell information - BRA. På Bromma-sidan står det att planet går som vanligt, vad bra! För säkerhets skull bestämmer jag mig för att även kolla upp Sturup. Här visar sig planet vara inställt. Hmm, undrar om det verkligen går från Bromma men aldrig landar...det verkar inte speciellt troligt. Nu får jag istället ringa upp trafikinformationen fast det känns så gammaldags. Efter ett mycket start antal signaler så kommer jag fram till en telefonist som upplyser om att planet verkligen är inställt och att jag måste boka om biljetten. Då ringer jag först upp biljettbokningen hos MalmöAviation, efter ett stort antal val kommer jag fram till personlig service där jag får beskedet att det bara går att boka om på flygplatsen, som tur är får jag ett direktnummer dit. Jag ringer direktnumret och hamnar i ...Malmö!

-Du måste ringa Bromma svarar de på min fråga om ombokningen.
-Men det gjorde jag svarar jag, ja men efter tre signaler kopplas det om till oss om de inte svarar.
-Jaha, så lösningen är att låta tre signaler gå fram, sen lägga på och ringa upp igen.
-Ja det blir bra, svarar hon.

Bra och bra, det undrar jag. Så jag börjar ringa direktnumret om och om igen...efter 47 samtal på fem minuter så svarar det på Bromma. Min glädje finner inga gränser. Jag slipper åka till flygplatsen för att boka om biljetten. Teknikens under!

- Ja du vet stormen säger han, det finns platser ikväll eller imorgon klockan åtta.
- Då får det bli ikväll svarar jag.

Så totalt sett har jag surfat in på tre olika sidor och ringt till fyra olika platser. Bra lösning - nej knappast.

Hur skulle användbarheten kunna förbättras radikalt?

1. Det ska ALLTID finnas aktuell, korrekt information på flygplatsernas hemsidor
2. Förutom informationen om att det är inställt vill jag kunna klicka på ordet inställt och få mer information: tex det är inställt pga tekniskt fel, inte vädret! Du måste ringa nummer 08-123123 för att ändra bokningen och allra helst logga in med en kod och ändra tiden själv!

Dessa relativt enkla åtgärder skulle förenkla för mig som kund och spara et massa onödiga telefonsamtal. Ja med detta i åtanke är användbarheten någt av det viktigaste som finns för en publik sajt och ett serviceföretag.